reklama

Ján Mojto - Mediálnu totalitu nahrádza mediálna demokracia

Slovenskí herci často hovoria, že skutočne slávni by boli, ak by ich poznali na benzínovej pumpe v Hainburgu. Ján Mojto je Slovák, ktorého pozná celá Európa, ale doma hovorí jeho meno len pár ľuďom. Je to aj vďaka tomu, že skôr sa o ňom dozviete z Financial Times alebo The Economist, ako z ktoréhokoľvek slovenského denníka. Ján Mojto, jeden z najvplyvnejších mužov v televíznom biznise v Európe, dnes prišiel na Slovensko.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Ján Mojto
Ján Mojto (zdroj: www.lfm-nrw.de)

Ján Mojto emigroval v roku 1969 a po svojom nástupe do mníchovských štúdií Bavaria sa okrem iného postaral o vznik známych nemecko-československých koprodukčných rozprávok vrátane Perinbaby. V oficiálnom životopise sa uvádza, že bol dlhoročným najbližším spolupracovníkom Lea Kircha, majiteľa jedného z najväčších európskych mediálnych konglomerátov Kirch Gruppe. V súčasnosti je majiteľom produkčnej spoločnosti EOS (Events on the screen), ktorá sa zameriava na produkciu historických filmov a televíznych seriálov (napr. Napoleon, Pád Tretej ríše, Vojna a mier), najväčšieho európskeho filmového archívu Betafilm, firmy Kineos, ktorá vlastní vysielacie práva na 12 000 filmových a televíznych titulov, z toho 8 000 hraných filmov, hudobnej televíznej stanice Classica a produkčnej firmy Unitel, ktorá sa špecializuje na hudobnú produkciu. Ján Mojto sa v roku 2003 stal nositeľom európskej Ceny za integráciu a kultúrne zásluhy v oblasti médií.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O rozhovor s týmto úspešným mužom, ktorý sa postaral o vzkriesenie Kirch Gruppe, som sa kedysi pokúšal. Cez ľudí, ktorí ho vtedy obklopovali v EOS, sa mi nepodarilo dostať. Preto ma celkom potešil profilový rozhovor, ktorý 28. decembra 2006 uverejnil denník Pravda (žiaľ, nie je dostupný online). Autorovi, Vladimírovi Jancurovi som vtedy mailom zablahoželal k výbornému textu. Dnes mal pán Ján Mojto na Bratislavskej vysokej škole práva prednášku na tému: Médiá: Predmet podnikania, nástroj moci a prvok kultúry?

Z mnohých myšlienok takmer polhodinovej prednášky vyberám nasledovné súvisiace s mocou médií (za prípadné chyby v prepise sa ospravedlňujem):

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(citujúc šéfredaktora bulvárneho Bild Zeitung s 5 miliónmi predaných výtlačkov denne) Médiá nemajú moc. Nanajvýš môžu jestvujúce trendy posilniť.

(citát mediálneho magnáta Ruperta Murdocha) Mladí ľudia sa nechcú spoľahnúť na Bohu podobnú postavu, ktorá im zhora povie, čo je dôležité. Dnešní mladí ľudia chcú médiá, ktoré môžu kontrolovať. Nie byť nimi kontrolovaní.

Musíme sa zbaviť predsudku, že médiá sú prameň všetkého zla dnešného sveta. Rád by som Vás vyzval, aby ste nepočúvali sklamaných rojkov, ktorí dnes médiám dávajú vinu za nivelizovanie myslenia a úpadok mravov, kultúry a všetkého.... Neblíži sa koniec sveta či kultúry. Moc rozhodovať o tom, čo majú ľudia čítať alebo vidieť, nemá dnes vďaka internetu prakticky už žiadny štát. Informačné monopoly, či štátne alebo iné, sú odsúdené k zániku.

Počítač dnes každému umožňuje prevádzkovať tlačiareň, filmové alebo hudobné štúdio alebo fotografické laboratórium. To znamená, že počet producentov, čo donedávna robili len niekoľkí, sa zmnohonásobil... Mediálnu moc už nemá v rukách pár jednotlivcov. Mediálnu totalitu nahrádza mediálna demokracia. Namiesto toho, aby sa médiami ovládané ľudstvo uzabávalo na smrť, ako zneli obavy mediálnych pesimistov, objavujú dnes ľudia vlastnú kreativitu, vlastné tvorivé schopnosti.

Z národohospodárskeho hľadiska sa mení celá oblasť spracovávania informácií. Stojíme na začiatku novej priemyselnej revolúcie, ktorej význam možno porovnať s priemyselnou revolúciou 19. storočia, v dôsledku ktorej drasticky klesol podiel poľnohospodárstva - dovtedy najdôležitejšieho hospodárstva na národnom dôchodku. V blízkej budúcnosti bude predstavovať priemyselná výroba rovnako malú časť národného dôchodku ako dnes poľnohospodárstvo. Najdôležitejší podiel budú mať na ňom informačné výrobky a s nimi súvisiace služby, pričom pod informáciami treba chápať nielen vecné, ale aj zábavné informácie a fikcionálne programy atď.

Médiá sú predmetom podnikania, sú aj mocenským nástrojom, ale čoraz ťažšie ovládateľným malou skupinou a sú najdôležitejším kultúrnym faktorom modernej spoločnosti. Z tohto vyplýva nutnosť vedomia zodpovednosti. Zodpovednosť, najdôležitejšia vlastnosť mediálnych pracovníkov.

Bratislavskej vysokej škole práva ďakujem za príležitosť stretnúť sa s týmto výnimočným mužom ako aj za zviditeľnenie úspešného rodáka na Slovensku.

Lubomir Tuchscher

Lubomir Tuchscher

Bloger 
  • Počet článkov:  153
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zberateľ skúseností. Zoznam autorových rubrík:  Otvorené očiO plyneZdielanie autorských právFilmTVMédiáVšetci sme cirkevNa cesteSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu