reklama

Na čo (ne)ísť do kina 03/01/08

Verím, že nebude platiť Ako na Nový rok, tak po celý rok. Hneď v prvej vlne tohtoročných premiér k nám totiž prichádza až päť filmov s vyššou ale aj nižšou kvalitou. Veď posúďte sami. V slovenských kinách sa začínajú premietať príbeh z blízkej budúcnosti Som legenda, krimi Americký gangster, rodinná dráma Ten večer, horor Noc dlhá 30 dní a pseudodokument Sicko. Videl som všetky a toto si o nich myslím.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Obrázok blogu

Som legenda ( I Am Legend ) - Priznávam - k tomuto filmu som pristupoval s dešpektom. Veď uznajte - projekt, ktorý mal pôvodne nakrútiť veľký Schwarzenegger ako (takmer) one man show. Aj ten trailer - Will Smith pomaly ako nasledovník Toma Hanksa v Stroskotancovi - len namiesto volejbalovej lopty má pri sebe vlčiaka a pohybuje sa po absolútne opustenom New Yorku.

Keď som však začal pozerať túto snímku, úplne ma dostala. Willovi Smithovi som uveril takmer každé slovo, ktoré povedal a hneď po pár minútach som úplne zabudol na to, že toto je ten istý herec, ktorý "hral" vo Wild Wild West alebo Mužoch v čiernom. Snímka Som legenda ma príjemne prekvapila a ak by takýchto filmov bolo v kinách viac, určite by som nebol proti. Hodnotenie: Palec hore

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Americký gangster ( American Gangster ) - je až neuveriteľné, že tento film opisuje skutočný príbeh. Čo však na ňom je jednoznačne úžasné, sú jeho hereckí predstavitelia. Duo Washington a Crowe bolo fantastické, už len postaviť ich na pódium Royal Albert Hall.

Už som začal mať strach, že doba filmov ako Bullitov prípad alebo Kmotor je dávno minulosťou. A v tom príde táto kriminálna dráma plná neuveriteľného sveta amerického podsvetia. Je vidieť, že Ridley Scott je správny remeselník od režisérskeho fachu a aj po kolísavej kvalite svojich diel stále dokáže správne zatlačiť na pílu, správne sa pohrať s atmosférou a nožničkami, až z toho vznikne poctivé hollywoodske kino. Hollywoodske však v tom dobrom zmysle slova. Príchod Amerického gangstra ma ako diváka príjemne potešil, i keď jeho originál by som veľmi nerád videl čo i len na mojej ulici. Hodnotenie: Palec hore

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Ten večer ( Evening ) - Nechcem byť zlým prorokom, ale tento film veľké tržby neurobí. Napriek silnému hereckému obsadeniu má totiž prívlastok, ktorý ho dokáže znevýhodniť aj v konkurencii slabších premiér tohto týždňa. Je totiž "komorný" a snímky s týmto prívlastkom majú silnejší potenciál skôr pri nasadení do televízie. Pritom batéria Herečiek s veľkým H (Glenn Close, Meryl Streep, Vanessa Redgrave, ale aj mladšia kolegyňa Toni Collette) vystreľuje také "rany", že po skončení by si od každého diváka zaslúžili aspoň kyticu. Zaujímavé pritom je, že túto vyslovene ženskú drámu o citoch pretrvávajúcich celé generácie režíroval chlap - Lajos Koltai. A ten udržal celý záprah tak, aby rovnomerne ťahal. A to je z môjho pohľadu trochu škoda tohto filmu. Chýbal mu aspoň jeden vyslovený ťahúň. Ak tento film v kinách prehliadnete, nič sa nestane. Ak sa pre neho rozhodnete, nemali by ste ľutovať. Nie je totiž ani zlý, ani priemerný. Hodnotenie: Palec mierne hore

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Noc dlhá 30 dní ( 30 Days of Night ) - Dúfam, že fanúšikovia žánru horor ma nebudú nenávidieť, ale úprimne - toto je ďalší zbytočný film z tejto škatuľky v našich kinách. Viem oceniť, keď niečo je naozaj dobré (a môžu v tom byť aj hektolitre krvi) a aj keď niečo vzniká so srdcom. Z tohto filmu však srdce nebolo ani vytrhnuté - ako by sa patrilo na správny krvák, ani štýlovo nezamrzlo od chladu, ktoré je na plátne. Toto "kino" podľa mňa srdce nikdy nemalo! Ako milovník filmu, permanentný optimista, som až do konca čakal, že ma niečim Noc dlhá 30 dní osloví, zaujme. Ale nič. Aljašská vyvražďovačka ma nechala ešte chladnejším, ako bola samotná zima na plátne. Rád by som počul názor tých dvoch tisíc divákov, ktorí na tento film počas premiérového týždňa pôjdu a dokonca aj zaplatia zaň vstupné - čo ste si z neho odniesli? A vôbec - videli ste Som legenda? Aj tu hlavní hrdinovia bojujú s krvilačnými prízrakmi, ktoré vylezajú zo svojich dúpätí za tmy a svetlo ich ničí, a je to pritom celkom pozerateľný film. Noc dlhá 30 dní je jednoducho čímsi pre kino zbytočným. Hodnotenie: Palec dole

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Sicko ( Sicko) - Asi som naivný, ale dokumentárny film by mal podľa mňa zobrazovať realitu. Možno je toto pre neznalých Američanov "dokument", na ktorý čakali, aby im ukázal pravdu - ja však musím povedať niečo iné. Ak takto manipulatívne pracuje Michael Moore s faktami, ktoré sú ľahko overiteľné a nespadajú pod režim utajenia, ako si ten chlap musel vymýšľať pri konšpiračných teóriach použitých vo Fahrenheit 9/11? Bolo by celkom dobré, aby sa k tomu, čo ukazuje Micheal Moore ako obdivuhodnosť britského, francúzskeho alebo kanadského systému zdravotnej starostlivosti vyjadrili tí, ktorí ho na vlastnej koži zažili a poslali tomuto manipulátorovi jasné NIE. Napríklad kamarát, ktorý kvôli slepému črevu skoro zomrel v britskej nemocnici. Na diaľku sa chcem pána Moora spýtať, prečo asi väčšina Slovákov žijúcich v Anglicku nevyužíva "úžasný socializovaný systém, kde každý liek stojí šesť libier a štátna nemocnica vám ešte preplatí náklady na dopravu" (ako hovorí Moore), ale všetko si nechávajú na cestu domov, na Slovensko? Možno v rovnakom čase, ako pán Moore som bol na Kube aj ja. Musím však povedať, že bezplatné zdravotníctvo pre turistov, ako ho ukazuje v závere Sicka, je už niekoľko rokov minulosťou.

Najlepšie celý film vystihuje krátka vsuvka v jeho prvej tretine. Moore tu ukazuje istú Hillary Clinton, ktorá v čase prezidentovania svojho manžela, koordinovala pracovnú skupinu na reformu zdravotníctva v USA. Vtedy neuspela, ako naznačuje Moore aj kvôli vplyvu spoločností poskytujúcich zdravotné poistenie na republikánov. Je to náhoda, že jednou z hlavných tém predvolebnej kampane pred voľbami prezidenta USA je zdravotná starostlivosť a že práve pani Clinton kandiduje? Nemôžem si pomôcť, ale "nezávislý" Moore sa ukázal ako absolútne závislý. Už nie je proti niečomu (Bowling for Columbine) alebo proti niekomu (Fahrenheit 9/11). Moore tu vystúpil ako aktívny podporovateľ konkrétnej osoby v prospech ktorej si vybral isté fakty a vytvoril Potemkinovskú dedinu úžasného ne-amerického systému v zdravotníctve. Ak už teda Sicko ide do slovenských kín, v každom kine by ho mal podľa mňa predchádzať lektorský úvod a po jeho skončení by mala byť diskusia s odborníkmi podobná tým z filmových festivalov. Inak by slovenskí diváci mohli nadobudnúť dojem, že hneď po USA máme najhorší systém zdravotníctva. Hodnotenie: Palec dole

Lubomir Tuchscher

Lubomir Tuchscher

Bloger 
  • Počet článkov:  153
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zberateľ skúseností. Zoznam autorových rubrík:  Otvorené očiO plyneZdielanie autorských právFilmTVMédiáVšetci sme cirkevNa cesteSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu