reklama

Na čo (ne)ísť do kina 04/10/07

Tak tomuto hovorím osobný výkon roka. Dnes má plánovanú premiéru v slovenských kinách šesť filmov a podarilo sa mi ich vidieť všetky! Napriek nechuti, považujem to za výkon, keďže všetky som videl do záverečných titulkov. Do kín prichádzajú horor Grindhouse: Auto zabiják, komédia Nabúchaná, triler Mr. Brooks, historické Kliatba zlatého kvetu a Posledná légia a dokument Robotníkova smrť. Nebude asi prekvapením, ak poviem, že najlepším z tejto skupiny je dokument. Ale prečítajte si, čo všetko je nové v kinách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Obrázok blogu

Robotníkova smrť ( Workingman´s Dead) - je dva roky starý dokument rakúskej výroby, ktorý podľa úvodných titulkov vznikol aj s podporou televíznej stanice Arte. Jeho autori prešli celý svet a ukázali tvrdosť každodenného robotníckeho chleba baníkov na Ukrajine, dobyvačov síry v Indonézii, mäsiarov v Nigérii, rozoberačov lodných vrakov v Pakistane a oceliarov v Číne. Tieto príbehy sú dané do kontrastu s obrázkami z multimediálneho zábavného centra, ktoré vzniklo v priestoroch zatvorenej nemeckej fabriky. Dovolím si upozorniť, že toto nie je dokument na spôsob televízie Spektrum. Robotníkova smrť je klubová záležitosť, ktorá nekončí strohým informovaním o stave veci a o polhodinu Vám servíruje tému starostlivosti o domácich miláčikov alebo ako urobiť pravú španielsku paelu. Toto sú dve hodiny podnetov na zamyslenie, ktoré si zaslúžia po skončení zopár pív alebo kofol, pohodlné sedenie a rozprávanie sa. Každého chytí na tomto filme niečo iné. Mňa zaujali stretnutia dolovačov síry s turistami. Pre cudzincov je síra a aktívna sopka, na ktorej sa táto časť odohráva, atrakciou a chlapi nosiaci stokilové náklady sexi. Pre dobyvateľov síry však toto stretnutie je len krátkou zastávkou na každodennej ceste z útrob sopky na miesto prevzatia. Robotníkova smrť je dokumentom bez komentárov, ktoré by nejakým spôsobom hodnotili stav veci. Napriek tomu zaradenie poslednej časti dokumentu o zábave v bývalej fabrike je viac ako veľavravné. Až mám chuť povedať, že v každom divákovi sa po zhliadnutí tohto dokumentu posunie srdce mierne doľava a chytí sýtejšiu červenú farbu. Ale nie je to zas žiadna Moore-ovina. Hodnotenie: palec hore

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Mr. Brooks ( Mr. Brooks ) - z mainstreamových premiér tohto týždňa som mal z tohto filmu najlepší zážitok. Osobnou rehabilitáciou prešli vďaka pánovi Brooksovi tak Kevin Costner, ako aj Demi Moore (OK, v Atentáte v Ambasadore/Bobby bola dobrá, ale tam mala len menšiu úlohu). Čo je najhoršie, do konca filmu som sa bál, že (varujem, môže tu byť nenápadný spoiler) skončí moralizujúco-výchovne ako mnohé nádejné hollywoodske trilery posledných rokov, ale našťastie, nič také sa nestalo.

Costnerovi úloha rešpektovaného občana mesta s úchylkou v zabíjaní a aranžovaní mŕtvych tiel sadla ako tá porcelánová nádoba na tú časť tela, ktorej meno sa v slušnej spoločnosti nespomína. Najzaujímavejšie na tom celom je, že v tomto filme s prvkami čiernej komédie sa bežný divák dostáva do pozície, že mu postavy pána Brooksa musí byť ľúto. Mr. Brooks je zaujímavé kino, miestami som sa dobre zabával, pár priateľom by som ho odporučil, ale rozhodne nepatrí do kategórie "treba vidieť". Niečo mu ešte chýbalo... Hodnotenie: palec mierne hore

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Nabúchaná ( Knocked Up ) - ak by som mal hodnotiť Nabúchanú len v rámci škatuľky teenage a romantických komédií, bol by toto nadpriemer. Našťastie, v kinách sa nepremietajú len filmy, ktoré sú postavené na humore podpásového sektora. Nabúchaná ma ako diváka neurazila, ale z vlastnej vôle by som na ňu nešiel. Ale viem presne u akej skupiny divákov má šancu na úspech - ak dievča (najlepšie vo veku pod 20) chce oznámiť svojmu frajerovi, že 1) celkom rada by "posunula vzťah do ďalšieho levelu" alebo 2) v rámci "posúvania do ďalších levelov" nahrali vysoké skóre a teraz ich za to čaká prémia. Byť v pozícii pozvaného chalana, v prípade druhej možnosti pravdepodobne dávam veľký pozor, aby mi niečo z tohto filmu neušlo. Nabúchaná, hoci sa to nezdá, je náučný film s hlavnou témou Výchova k zodpovednému rodičovstvu. Som presvedčený, že jeho posolstvo by posvätila aj slečna Tutková. Tento film totiž nad rozliatym mliekom neplače, ale snaží sa presvedčiť, že aj v takýchto príležitostiach je dôvod na smiech. Hodnotenie: priemer

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Kliatba zlatého kvetu ( Man cheng jin dai huang jin jia ) - patrím medzi tých, ktorým sa Tiger a drak páčil. Hrdinu som žiaľ nevidel, ale intenzívny zážitok som mal z Klanu lietajúcich dýk. Kliatba zlatého kvetu je ďalším filmom z tejto kategórie. Kto však čaká ťažké kung-fu, bude sklamaný. Ak nepočítam dve-tri scény, kvôli poriadnej mele odporúčam v pokladni kina žiadať polovičný lístok a prísť až na záverečnú polhodinu. Scéna na nádvorí cisárskeho paláca je impozantná a svojou intenzitou je porovnateľná so zážitkami s 300-kou. Kliatba zlatého kvetu je však tragédiou (v niečom mi dokonca pripomínala Hamleta) zabalenou do tradične krásnych farebných obrázkov z Číny. Tie však skôr znižovali dynamiku deja, nemal som dojem, že by mali význam vytvoriť priestor pre vytvorenie si vzťahu s postavami, zamyslenie sa nad posolstvami a celkové "namotanie sa" na film. Vulgárne by sa dalo povedať, že išlo len o obrazovú onaniu, ale ja také niečo nepoviem. Ja totiž nie som vulgárny. Kliatba zlatého kvetu je preto len ďalším z filmov, ktoré sa snažia ťažiť z úspechu Tigra a draka, no nič nové nepriniesli. Ešte jedna poznámka - jednou z tém filmu (okrem zopár podôb vraždy a prípravy zvrhnutia cisára) je aj incest - až Európanovi zastane rozum, keď sa zamyslí nad tým, ako je možný incest v Čine, krajine s miliardou možností... Hodnotenie: priemer

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Grindhouse: Auto zabiják ( Grindhouse: Death Proof ) - vďaka faktu, že Grindhouseovský dvojfilm ide do slovenských kín rozdelený na dve časti, je veľmi ťažké vyhnúť sa porovnávaniu Rodriguezovej Planéty teror a Tarantinovho Auta zabiják. Ja si porovnanie nechám až na záver. Každý z týchto filmov však sťahuje prach z kultu béčkej produkcie inak. Tarantino zvolil menej výpravnú cestu, bez zombíkov, len s jedným šialencom a množstvom pekných báb (pardón za tento výraz, ale výraz "dámy" by v kontexte daného filmu znel minimálne smiešne). Auto zabiják presne zapadá do tvorby tohto maniaka z videopožičovne vrátane oživenia kariéry zabudnutej hviezdy (v tomto prípade Kurta Russella) a dôraze na výbere hudby. Tá, spolu s adekvátnou výpravou robí z Auta zabiják film, ktorý úplne uveriteľne mohol byť nakrútený na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov (až na tie mobilné telefóny). Mal som však dojem, že Tarantino tejto hre s atmosférou obetoval samotný príbeh, ktorý pri klasických béčkových "dielach" je to najdôležitejšie. No v Aute zabiják sú len dve akčné scény a zvyšok je postavený na bezobsažnom rozprávaní sa v podnikoch pomalého stravovania. Hoci som počul niektorých, ktorým sa Tarantinov Grindhouse páčil viac ako Rodriguezov, v mojich očiach súboj titanov vyhral Rodriguez. Podľa mňa, Tarantinovi teraz nevyšla karta. Hodnotenie: palec dole

Obrázok blogu

Posledná légia ( The Last Legion ) - verím, že ma nikto neobviní v diskusii z nepriateľstva voči filmovej produkcii so slovenským podielom, ale moje hodnotenie naozaj podobné faktory neovplyvňujú. Slovenská príroda je jedna báseň, vážim si aj prácu slovenských profesionálov, ktorí celkom radi prijmú ponuku na podobnom projekte, ale že by som kvôli tomu mal prižmúriť obidve oči na hlave a aj to kurie? To teda nie. Na jednej strane sa Posledná légia snaží celkom rafinovane vyrozprávať príbeh meča Excalibur (alebo Es calibur) a druida Merlina, no mňa nepresvedčil. Posledná légia možno zaujme, keď bude o pár rokov nasadená na sobotňajší televízny primetime, ale ako filmu pre kino mu veľa chýbalo. I keď na šermujúcu kráľovnú Bollywoodu - Aishwaryu Rai by som sa dokázal pozerať aj dlhšie, a kvôli nej by som dokázal (možno aj aktívne) pozerať aj Cvičme v rytme. Samozrejme, potešilo by, ak by to bolo zasadené do slovenskej prírody. Hodnotenie: palec dole

Lubomir Tuchscher

Lubomir Tuchscher

Bloger 
  • Počet článkov:  153
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zberateľ skúseností. Zoznam autorových rubrík:  Otvorené očiO plyneZdielanie autorských právFilmTVMédiáVšetci sme cirkevNa cesteSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu